Burberry to marka na wskroś brytyjska. Kojarzona głównie z kratą dziś przeżywa swoją drugą młodość. Marka Burberry uznawana jest za symbol dobrego smaku i ulubiony dom mody brytyjskiej arystokracji. Burberry założona została przez arystokratę Thomasa Burberry ponad 100 lat temu. Niemal od początku kojarzona była z luksusem. Zobacz, jaka jest historia marki, która wylansowała kratę.

Brytyjski arystokrata i miłośnik podróży Thomas Burberry w 1856 roku postanowiła stworzyć kolekcję ubrań, które będą wytrzymałe i solidne. Jego ideą było stworzenie odzieży na dalekie eskapady, tymczasem stworzył dom mody, który stał się na długie lata symbolem luksusu. Pierwszy sklep Burberry powstał przy Winchester Street w Basingstoke. Butik sprzedawał przede wszystkim kurtki i marynarki odporne na deszcz oraz wiatr. Kolekcje Burberry tak się spodobały, że w pierwszych dekadach XX wieku paradowali w nich najwięksi europejscy podróżnicy. W kurtce Burberry na biegun południowy wyprawił się Roald Amundsen, a sir George Mallory wpinał się w ubraniach z metką brytyjskiego domu mody na Mount Everest w 1924 roku.

W podróż i na wojnę

Po produkty Burberry sięgali nie tylko najznakomitsi podróżnicy, ale i żołnierze. Okrycie z wynalezionej przez Burberry gabardyny wykorzystywała armia brytyjska w czasie I wojny światowej. Trencze Burberry były wodoodporne, wiatroszczelne, lekkie i niekrępujące ruchów. Świetnie sprawdzał się w okopach wojennych.

Kratka Burberry

Popularność brytyjskiemu domu mody przyniosła przede wszystkim kratka. Twórca marki przyznał, że powstała ona przez przypadek. Początkowo miała ona być tylko materiałem na podszewkę, z biegiem czasu jednak wzór podszewki stał się niezwykle popularny. Kratka Burberry zaczęła gości na chustkach, parasolach i walizkach. Dziś najbardziej znanym produktem marki jest szalik Burberry w kratkę, który sprzedawany jest od 1966 roku.

Trencz Burberry

Do mody ubrania Burberry na stałe weszły w latach 40. XX wieku. Jako pierwszy był męski trencz. To wtedy każdy elegancki pan nosił płaszcz z nonszalancko przewiązanym paskiem i wysoko postawionym kołnierzem. Po trencze sięgały też panie, które niosły go w stylu Elizabeth Taylor czy Marlene Dietrich. Od 1920 roku trencze Burberry wzbogacane są dobrze rozpoznawalną czerwono-beżowo-czarną kartką zwaną też nova check.

Burberry dziś

Śmierć założyciela marki Thomasa Burberry nie oznaczała kresu zależnego przez niego marce. Dzięki rewolucyjnym wynalazkiem rodzinna firma nadal cieszyła się dużą popularnością i stała się potęga w przemyśle tekstylnym. Legendarne trencze Burberry stały się nie tylko symbole brytyjskości, ale i urosły do rangi kultowego elementu garderoby. Popularność produktów Burberry miała jednak i swoje złe strony. Przede wszystkim legendarna kratka był najczęściej kopiowanym i podrabianym wzorem. Marka musiała się też zmierzyć z tym, że kratkę zaczęli wykorzystywać  kibice piłkarscy lubiący rozróby. Problem rozpoczął się w latach 80. XX wieku.

Burberry i piłka nożna

W latach 80. XX wieku fani piłkarscy zaczęli się silnie utożsamiać z lokalnymi markami. Ci brytyjscy zaczęli traktować kratkę Burberry jako symbol narodowy. W ubrania w kratkę zaczęli pojawiać się przedstawiciele klasy robotniczej i bezrobotni z subkultury chavs. Kratka Burberry zaczęła pojawiać się na szalikach i czapkach z daszkiem, tipsach, na obrusach i kuchennych zasłonkach, deskach klozetowych czy markach samochodów. Wszystko to sprawiło, że uznawany za symbol luksusu wzór zaczęła być kojarzony z kiczem i tandetą. Zamiast z wybiegami mody zaczęto kojarzyć ją z bazarami. Marka rozpoczęła walkę z podróbkami, ale nie szło jej najlepiej. Nie pomogło zastrzeżenia wzoru. W wyniku utraty luksusowego statusu marka musiała zmierzyć się z poważnymi problemami nie tylko wizerunkowymi, ale i finansowymi. Ze współpracy z brytyjskim domem mody zrezygnowały takie domy towarowej jak Harrods czy Selfridges.

Rose Marie Bravo i nowa jakość

Receptą na problemy okazała się Amerykanka Rose Marie Bravo. Zaczęła ona sukcesywnie odświeżać wizerunek Burberry, który  przez lata był nudny i zachowawczy. W 2006 roku do firmy trafiła również Angela Ahrendts, która odpowiedzialna była za rebranding brytyjskiego domu mody.

Beżowa kratka Burberry zaczęła znikać z projektów i zachodzić na dalszy plan, z zaczęły zastępować ją nowe materiały. W kampaniach Burberry zaczęły pojawiać się popularne gwiazdy i topowe modelki. Do dawnej świetności firma powróciła, kiedy dyrektorem kreatywnym został Christopher Bailey.

Beżowa kratka znana jest od dawna. Uniwersalna i praktyczna gości na wielu produktach. Wybierana jest przez osoby, które poszukują ubrań i dodatków łączących elegancję i klasykę. Dziś Burberry to nie tylko kurtki i trencze, ale i cała gama akcesoriów i dodatków. Panie mogą sięgać po torebki Burberry, a panowie po eleganckie zegarki Burberry. Wszystkie te produkty łączą uniwersalny charakter i praktyczny fason z wykwintnym designem. Świetnie pasuje on do stylizacji na co dzień oraz do tych eleganckich. Nowością są też damskie i męskie perfumy Burberry. Ich zapach stał się synonimem brytyjskiej metropolii.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here