Luksusowe rzeczy stają się coraz popularniejsze. Bogacenie się społeczeństwa sprawia, że popyt na luksusowe rzeczy jest coraz większy. Wielu konsumentów nie wie jednak, czym są luksusowe rzeczy i często myli je z produktami klasy premium. Obydwie te kategorie kojarzą się z wysoka ceną i produktami wysokiej jakości. Należy pamiętać, że rozróżnienie pomiędzy rzeczami premium a luksusowymi jest bardzo subiektywne.
Czym są produkty luksusowe?
Zastanawiając się, czym są produkty luksusowe, najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czym są te premium. Rzeczy premium to te wysokiej jakości. Kupują je, liczymy na lepszy materiał wykonania, dbałość o każdy szczegół, kontrolę standardów. Kupując produkty premium i płacąc za nie niemałe pieniądze liczny, że otrzymamy gwarancję funkcjonalności, solidności oraz wytrzymałości. Wierzymy, że produkty premium będą służyć dłużej niż te sprzedawane w standardowej cenie.
Marki luksusowe sprzedają takie same produkty, jednak te, co je od siebie odróżnia, to tradycja, historia i dziedzictwo. Za luksusowymi rzeczami idzie zazwyczaj długa historia ich marek. Tradycja wytwarzania luksusowych rzeczy przekazywana jest najczęściej z pokolenia na pokolenia. Bazują one na ponadczasowości, uniwersalnym przekazie i micie wokół, którego zbudowano luksusową markę. Trzeba też pamiętać, że luksusowe rzeczy nie tyle odpowiadają na potrzeby klientów, ile je tworzą.
Premium czy luksusowe?
Granica pomiędzy tym, co premium a luksusowe drastycznie się zaciera. Coraz częściej nawet marki, które swoje produkty kierują do masowego odbiorcy, tworzą linie luksusowe. Takie działania podejmują i firmy motoryzacyjne i odzieżowe. Ma to przekonać, że kupując dany produkt, otrzyma się nie tylko ten wyższej jakości, ale i będzie mogło się zakosztować luksusowego życia rodem z wyższych sfer.
Luksusowe rzeczy czasem tracą na luksusie
Na rynku można zaobserwować też inne zjawisko. Bardzo często luksusowe rzeczy powszednieją i tracą swój status ekskluzywności. Zazwyczaj takiemu stanowi rzeczy winni są sami projektanci i same marki. Chcąc upowszechnić swoje produkt, tworzą one osobne linie pod szyldem brandu, ale tańsze i przeznaczone dla mas. Tak postąpił m.in. Michael Kors. Teraz jego niegdyś luksusowe rzeczy i produkty kojarzą się jedynie z torebkami i okularami z wielkim złotym logo MK, które kupowane są przez nowobogackich i tych, którzy chcą zaszpanować. Chociaż projektant wciąż pokazuje kolekcje na najważniejszych pokazach, a jego ubrania to te z najwyższej półki to jednak jego produkty trudno zaliczyć do luksusowych rzeczy.
Chociaż rynek premium i luksusowy przenikają się, to nadal można zauważyć znaczące różnice. Przede wszystkim firmy tworzące luksusowe rzeczy adresują je do ściśle wyselekcjonowanego grona odbiorców. Ich interesuje coś więcej niż sam produkt. W luksusowych rzeczach szukają oni doświadczenia, rzadkości, ekskluzywności, ponadczasowości. Te elementy przyciągają właśnie klientów z zasobnym portfelem.