Dom mody Gucci działa od niemal wieku. Ta włoska marka to historia rodziny, gdzie wielkie pieniądze spotkają się z równie wielkimi namiętnościami. Paradoksalnie historia domu mody Gucci zaczyna się na Wyspach Brytyjskich. To właśnie tam Guccia Gucci zafascynowany luksusowym stylem życia gości londyńskiego hotelu Savoy postanowił wrócić do Włoch i rozpocząć produkcję ekskluzywnej galanterii.
Pod koniec XIX wieku Guccio Gucci syn włoskiego kupca wyruszył w poszukiwaniu szczęścia i pracy do Wielkiej Brytanii. Trafił do Londynu, gdzie przez 2 lata pracował w ekskluzywnym hotelu Savoy. To tam miał okazję podziwiać możnych i bogatych. Wrażliwego włoskiego chłopca zafascynował luksusowy świat produktów dla bogatych.
Początki domu mody Gucci
Guccio Gucci w 1906 roku wrócił do rodzinnej Florencji i postanowił otworzyć mały rodzinny sklep. Specjalizował się on w sprzedaży toreb bagażowych i skórzanych siodeł. Sklep młodego Włocha szybko zdobył renomę i grono wiernych odbiorców, którzy doceniali wysoka jakość wykonania i profesjonalny warsztat. Gucci dostrzegając swoją szansę, szybko zwiększył ilość wytwarzanych toreb. Głównymi atrakcjami kolekcji domu mody Gucci były modele Bamboo, Jackie i Horsebit. Niewielki sklepik otworzony na początku XX wieku w 1921 roku przekształcił się w duże przedsiębiorstwo. Przy via della Vigna Nuova we Florencji Gucci otworzył swoje prestiżowy butik, gdzie sprzedała walizki, torby, kufry, aktówki. Sam Guccio chciał stworzyć dobrze prosperującą lokalną firmę, ale jego synowie mieli zupełnie inne plany.
Światowa kariera domu mody Gucci
Marka Gucci na światowe salony weszła dzięki synom Gucciego. Wbrew woli ojca zaczęli oni międzynarodową ekspansję. Byli oni pewni, że popularne we Włoszech mokasyny i torby z bambusową rączką staną się hitem za oceanem. Po śmierci założyciela domu mody Gucci jego synowie w 1953 roku otworzyli pierwszy zagraniczny sklep w Nowym Jorku. Prezesem firmy został Aldo. Dzięki niemu produkty Gucci stały się przedmiotami pożądania i symbolami luksusu. Logo GG stało się rozpoznawalne na całym świecie, a o produktach tego włoskiego domu mody marzyli wszyscy.
Świat luksusu – dom mody Gucci
Marka Gucci po debiucie na międzynarodowej scenie nieprzerwanie się rozwija. Staje się ulubioną marką Jacki Kennedy (na jej część została nazwana torba Jacki), projektuje apaszki dla Grace Kelly (dla aktorki i księżnej Monako stworzono model Flora w urocze kwiaty). W butikach dziennie robiło zakupy ok. 9 tysięcy klientów, a wydawane sumy nierzadko przekraczały kilka tysięcy dolarów. Rodzina Guccich pławiła się w luksusie i stale inwestować w markę. Zarobione pieniądze wydawał też na nieruchomości, najdroższą biżuterię, prywatne samoloty i przyjęcia. Sukcesy domu mody zbladły jednak kiedy doszło do walki o fortunę Guccich. Syn Aldo odkrył, że ojciec i wuj od lat oszukiwali amerykańskiego fiskusa. Były projektant marki szybko przekazał to odpowiednim władzom, a ta aresztowała Aldo na rok i jeden dzień konflikty nasiliły się po śmierci Rudolfa (jednego z synów założyciela domu mody Gucci). To wtedy rodzina zaczęła się kłócić o fotel prezesa firmy, a w latach 80. XX wieku w USA i Europie toczyło się jednoczenie 20 procesów sądowych, w których sądzili się poszczególni członkowie rodziny.
Moda a kłótnie rodzinne
Do lat 80. XX wieku marka Gucci rozwija się niezwykle prężnie. Niezależnie od rodzinnych kłótni dom mody wypuszcza pierwsze kolekcje mody, perfumy i zegarki. Logo GG było wszędzie. Sklepy marki otwierano na całym świecie od Palm Beach, aż po Tokio. Wtedy też powstały pierwsze kolejce ubrań pret-a-porter oraz zorganizowany pierwszy pokaz mody (w 1981 roku we Florencji). Szybko jednak okazało się, że popularyzacja marki Gucci przyniosła więcej szkody niż pożytku. Dom mody przestał uchodzić za luksusowy, a dodatkowo pojawiły się pierwsze problemy finansowe. To wtedy Maurizio Gucci postanowił sprzedać firmę.
Lata 90. XX wieku a dom mody Guccich
Z początkiem alt 90. XX wieku dom mody Gucci zyskał nowych właścicieli. Ci postanowili zimnic strategie. Przede wszystkim postanowili, że głównym produktem maki będą ubrania, a nie torby. Nowym dyrektorem kreatywnym został młody Tom Ford, który miał odmienić oblicze domu mody Gucci. I tak też zrobił. Kolekcje Gucci były seksowne i luksusowe. Po kreacje zaczęły sięgać największe gwiazdy, które pokazywany się w nich na czerwonym dywanie. Odważne projekty szybko sprawiły, że Ford i Gucci odnieśli sukces za sukcesem. Wszystko to mogło się załamać, kiedy po 10 latach Ford zaczął działać na własny rachunek i odszedł od marki Gucci. Zastąpiła go Frida Giannini, która wcześniej odpowiadała za akcesoria. To ona odświeżyła kultowe modele Gucci i nawała im nowego wyrazy. Jej projekty zostały dobrze przyjęte przez krytyków. To jednak nie wystarczyło marce. W 2015 roku nastąpiła kolejna zmiana projektanta domu mody Gucci. Tytuł ten otrzymał Alessandro Michele. Jego kolekcje nie są tak seksowne, jak Forda ani tak zachowawcze, jak Giannini. Są pstrokate, przerysowane i nietuzinkowe i to właśnie zachwyca reaktorów modowych, blogerów i gwiazdy. Dom mody Gucci wrócił na szczyt.