Zakupy w luksusowych sklepach postrzegane są jako wyznacznik statusu materialnego i społecznego. Mówi się, że dziś to nie liczba zer na koncie, ale właśnie drogie marki świadczą o dobrobycie. Torebki, zegarki, ubrania od projektantów pozwalają poczuć się bogato. Kupując w drogich markach, klient nie czuje się tylko klientem, ale kreatorem stylu. Kiedy jednak drogie marki stają się zbyt powszechne, tracą na ekskluzywności i spada w piramidzie luksusu.
Drogie marki nie zawsze postrzegane są jako te luksusowe. Jako przykłady podaje się np. domy mody Louis Vuitton czy Michael Kors. Produkty tych marek, chociaż nie należą do najtańszych, to utraciły swój status luksusowych. Wszystko przez to, że stały się zbyt powszechne i łatwo dostępne dla mas.
Piramida Rambourga
Erwan Rambourg dyrektor zarządzający HSBC stworzył piramidę marek, aby pokazać jak wacha się wartość i pożądanie drogich marek pod względem ich dostępności. W piramidzie pokazane są takie luksusy jak codzienna kawa Starbucks, jak i bardzo ekstrawaganckie zakupy.
Na samym dole piramidy określane jako luksus na co dzień wymienia się markowe perfumy, restauracje i rozrywkę, zagadki, alkohole, Starbucks. Kolejne piętro to przystępny luksus. W tej sekcji znajdują się takie drogie marki jak Kors, Mont Blanc, Coach, Geox czy biżuteria i markowe okulary lepszej jakości. Kolejny szczebel to luksus w zasięgu możliwości finansowych. Do niego zalicza się markowe ubrania i dodatki od takich domów mody jak Gucci, Prada czy Tissot. Dalej wymienia się popularne marki premium, do których zalicza się Hermes, Cartier, Bvlgari, Rolex, Louis Vuitton, Omega, Tag Heuer. Z drogimi markami mamy do czynienia też na wysokiej półce piramidy, gdzie znajdziemy: IWC czy Panerai. Ostatni szczebel to drogie marki takie jak Graff czy Leviev.
Drogie marki – w jakich robić zakupy?
Nawet mały gadżet od drogich marek, jest obiektem pożądania niemal każdej osoby na ziemi. Jak wynika z badań opinii, przeprowadzonych przez nowojorski Luxury Institute wynika, że za drogie marki, a przy tym luksusowe uważane są te francuskie. Na pierwszych miejscach znajdują się Chanel, Louboutin czy Hermes. Elegancki mężczyzna powinien natomiast sięgać po takie drogie marki jak: Loro Piana, Ermenegildo Zegna i Giorgio Armani, Bottega Veneta, Paciotti Cesare i Salvatore Ferragamo.
Drogie marki – najbardziej pożądane te nieznane
Najbardziej pożądane drogie marki to te nie znane szerszej opinii. Gwiazdy, celebryty i możni tego świata wybierają ich projekty, stają się naturalnymi ambasadorami drogich marek. Wybierają drogie marki postrzegane są jako bardziej ekskluzywne, snobistycznie i niedostępne dla mas. O tych zależnościach powinny pamiętać domy mody, które pretendują do miana nie tyle drogich co ekskluzywnych marek, po które będą sięgać najbogatsi.
Drogie marki znane są niemal wszystkim. Nawet jeśli w naszej garderobie nie ma ani jego ubrania czy dodatku drogiej marki, to bez problemu możemy wymienić kilka z nich. Na stałe zajmują one miejsce w świecie mody i dyktują trendy według, których ubierają się zwykli zjadacze chleba.