Co oznacza kontrolka silnika (check engine)?

Kontrolka silnika najczęściej zwiastuje kłopoty. Na szczęście – nie zawsze poważne. Na jakie usterki wskazuje i co robić, gdy zapali się na desce rozdzielczej? Sprawdź!

Układy samodiagnostyczne w nowoczesnych samochodach

Kontrolka silnika zazwyczaj ma kształt konturów jednostki tłokowej, choć niekiedy występuje też pod postacią napisu „check engine”. Pojawia się we wszystkich współczesnych samochodach. Jest częścią układu samodiagnostycznego, w który od 2001 roku musi zostać wyposażony każdy pojazd mający homologację Unii Europejskiej. Układ ten, za pośrednictwem całej armii czujników, nieustannie monitoruje kondycję wszystkich podzespołów samochodu, a kiedy wykryje nieprawidłowości, wysyła do komputera pokładowego odpowiednią informację.

Błędy, o których zawiadamia kontrolka silnika, pojawiają się z przeróżnych powodów – zarówno tych poważnych, takich jak awaria zaworu EGR czy turbosprężarki, jak i całkiem błahych, na przykład po zatankowaniu paliwa gorszej jakości. Jak rozpoznać, z jakim typem usterki masz do czynienia, gdy na desce rozdzielczej pojawi się „check engine”?

deska rozdzielcza

Kontrolka silnika zapala się i gaśnie po ponownym uruchomieniu auta – jednorazowy błąd

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub uruchomieniu napędu, na desce rozdzielczej na moment zapalają się wszystkie kontrolki. Jeśli „check engine” nie zgaśnie wraz z wszystkimi (albo nagle zaświeci się w czasie jazdy), spróbuj wyłączyć i ponownie włączyć silnik. Przyczyną jej uaktywnienia się mogą być bowiem jednorazowe nieprawidłowości:

  • zapłon, który wypadł po przejechaniu przez kałużę albo po zawilgoceniu silnika w czasie mycia samochodu;
  • zbyt niskie napięcie w instalacji spowodowane rozruchem silnika na mrozie;
  • zaśniedziałe styki wtyczek;
  • zatankowanie paliwa gorszej jakości;
  • niezamknięcie zbiornika paliwa – zadaniem korka wlewu jest uszczelnienie układu paliwowego, więc gdy zostanie źle zamocowany, komputer pokładowy odnotowuje informację o niekontrolowanym ciśnieniu.

Nie ignoruj jednak częstego zapalania się kontrolki w czasie jazdy, nawet jeśli wcześniej czy później gaśnie, ponieważ oznacza ono, że błąd się powtarza, a jednorazowa nieprawidłowość zamienia się w usterkę. Wszelkie zakłócenia w pracy silnika warto skontrolować od razu, zanim przekształcą się w poważniejszą awarię. Dzięki temu, że komputer sterujący samochodu zapisuje w swojej pamięci informacje o błędach, mechanik – po podpięciu systemu do sprzętu diagnostycznego – ustali przyczynę problemu.

komputer pokładowy

Kontrolka silnika zapala się i nie gaśnie – uważaj na tryb awaryjny!

Pomoc mechanika będzie konieczna również wtedy, gdy kontrolka „check engine” nie gaśnie po ponownym uruchomieniu zapłonu, nawet jeśli silnik działa bez zakłóceń. Może to sygnalizować nieprawidłowości w procesie spalania albo zwiększenie emisji spalin. Przy pierwszej okazji warto podjechać do serwisu, aby ustalić charakter i przyczynę usterki.

Jeśli kontrolka „check engine” sygnalizuje poważniejszą awarię, komputer sterujący, aby uchronić silnik przed uszkodzeniem, przełącza go w tryb awaryjny, zmniejszając jego moc i ograniczając obroty. W takiej sytuacji nie można zwlekać – warsztat samochodowy powinien być pierwszym celem na dalszej trasie.

Na jakie usterki wskazuje kontrolka silnika, gdy nie gaśnie po ponownym uruchomieniu napędu? Do najczęstszych należą kłopoty z sondą lambda, katalizatorem, filtrem DPF i zaworem EGR.

Uszkodzona sonda lambda

Sonda lambda to czujnik zlokalizowany w układzie wydechowym, który odpowiada za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Na podstawie jej wskazań system sterujący dobiera skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy sonda przestaje pracować prawidłowo, komputer nie może ustalić odpowiednich proporcji powietrza i paliwa, przez co zakłócony zostaje proces spalania.

Ponieważ sonda lambda działa w trudnych warunkach – narażona jest na wysokie temperatury, kontakt ze spalinami, wilgoć i uszkodzenia mechaniczne – bywa awaryjnym elementem. Jej żywotność określa się zazwyczaj na ok. 150 tys. km, choć zdarza się, że odmawia posłuszeństwa już po przejechaniu 50 tys. km. Na usterkę sondy wskazuje, oprócz kontrolki silnika, podwyższone spalanie oraz nierówna praca silnika. Ignorowanie tych objawów może przyczynić się do uszkodzenia katalizatora albo filtra DPF.

wydech

Zużyty katalizator

Podobne symptomy świadczą o uszkodzeniu innego elementu układu wydechowego – katalizatora, którego zadaniem jest redukcja szkodliwych substancji, emitowanych do środowiska wraz ze spalinami. Jeśli samochód jest prawidłowo serwisowany, katalizator powinien pracować bez zakłóceń nawet po przejechaniu 200 tys. km. Jego żywotność skraca jednak zły montaż instalacji LPG czy usterki sondy lambda.

Zapchanie filtra DPF

Świecąca się kontrolka silnika może sygnalizować także problemy z filtrem DPF. To kolejny „oczyszczacz” – montuje się go w układzie wydechowym, aby wyłapywał zawarte w spalinach rakotwórcze cząsteczki sadzy. Producenci DPF-ów zwykle określają ich żywotność na ok. 200–250 tys. km. Niestety praktyka (i setki postów na forach motoryzacyjnych) pokazuje, że rzeczywistość nie pokrywa się z założeniami. Właściciele samochodów wyposażonych w tego typu filtry często borykają się z ich zapychaniem i związanymi z tym usterkami.

Zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin (EGR)

We współczesnych samochodach montuje się nie tylko katalizatory czy filtry DPF, ale też zawory EGR, które spowalniają proces spalania i obniżają emisję szkodliwych tlenków azotu. Najczęstszą przyczyną usterek tych elementów jest ich zanieczyszczenie, zaburzające przepływ spalin do układu dolotowego. Kłopoty z zaworem EGR sygnalizuje zapalenie się kontrolki silnika oraz nierówna praca jednostki napędowej.

Zaświecenie się „check engine” zawsze wzbudza niepokój kierowców. Zazwyczaj sygnalizuje błahy błąd, na przykład niedomknięcie wlewu paliwa. Jeśli jednak kontrolka silnika często się zapala, a samochód traci moc, nie obejdzie się bez pomocy mechanika. Warto w takiej sytuacji reagować błyskawicznie – istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo, że drobna usterka nie zmieni się w poważną awarię.

Duże i małe awarie naprawisz z nocar.pl. Znajdziesz u nas części samochodowe sprawdzonych producentów – zawsze w najlepszych cenach!

Na koniec drobna rada dla zastanawiających się nad kupnem używanego samochodu. Jeśli w aucie, które oglądasz, kontrolka silnika nie zapala się wraz z innymi po uruchomieniu napędu – odpuść ten zakup. Istnieje spore ryzyko, że sprzedający odłączył „check engine”, ponieważ nie potrafił lub nie chciał naprawić usterki, którą ona sygnalizuje.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here