Historia marki Versace to historia biednego krawca, który stał się milionerem i najsłynniejszym projektantem Włoch. To on zapoczątkował nową erę mody i sprawiła, że włoskie krawiectwo mogło zacząć rywalizować z tym francuskim. To właśnie Gianni Versace przyczynił się to tego, że włoska moda zaczęła być postrzegana jako luksusowa, elegancka i ekskluzywna. Zobacz, jak dom mody Versace stał się synonimem luksusu, bogactwa i ekstrawaganckich projektów, które podbijają świat mody.

Gianni Versace to synonim bogactwa, śmiałości oraz projektów, które pokochały największe gwiazdy i osobistości. Jego kreacja zakładała Madonna, księżna Diana czy Elton John. To on sprawił, że włoska moda weszła na salony, a najważniejsze wydarzenia w branży przestały omijać Mediolan. Gianniego Versace uznany został za prowokującego wizjonera, genialnego krawca i awangardowa osobowość. Zanim jednak stał się modnym projektantm, był ubogim krawcem z Reggio Calabria.

Początki domu mody Versace

Historia firmy Versace sięga 1972 roku. To właśnie wtedy młody Gianni przyjeżdża z Reggio Calabria do Mediolanu. W stolicy włoskiej mody podejmuje pracę w firmie włókienniczej Florentine Flower, gdzie ma stworzyć kolekcję dla Ezio Nicosia. Praca ta dla młodego Gianniego była niezwykle atrakcyjna i stał się moment zwrotnym w jego karierze. To właśnie wtedy zaczął on tworzyć kolekcje ubrań, które nie były anonimowe i zaczęły wyrażać styl osoby, która je nosi. Sukces swoich projektów Versace szybko postanowił przełożyć na ten własny.  W 1977 roku wraz z bratem Santo oraz współpracownikiem Claudio Lut założył spółkę akcyjna Gianni Versace. Spółka specjalizowała się w produkcji konfekcji damskich. Sam projektant odpowiadał za dział kreatywny, a pozostali dwaj jego wspólnicy zajęli się stroną finansową. Na pierwszą kolekcję Versace wszyscy czekali z niecierpliwością. Pokaz zaszczycili celebryci, znane osobistości oraz dziennikarze. Okazało się, że Versace spełnił pokładane w nim nadzieje. Pierwsze odważne kreacje zachwyciły i stały się elementem pożądania niejednej kobiety.

Versace na rynku międzynarodowym

Talent Versace szybko zaczął być dostrzegany na międzynarodowym rynku. Jego kolekcje – bogate i renesansowe były zupełnie inne od tych prezentowanych przez najmodniejszych projektantów epoki. Wyrażały tęsknotę za elegancją oraz odmiennością. Kobiety na całym świecie doceniały odważne cienia oraz kunszt wykonania kreacji. Znakiem rozpoznawczym kolekcji Versace stał się kolor zloty, który podkreśla dodatkami oraz kontrowersyjnymi zdobieniami, które często ocierały się o kicz. Nietypowe jak na tamte czasy ubrania prezentowały znakomite modelki, które prywatnie były przyjaciółkami projektanta.

Rodzinne sprzeczki i konflikty

Dom mody Versace zawsze był przedsiębiorstwem rodzinnym. Wkrótce po jego otwarciu do dwóch braci dołączyła siostra – Donatella Versace. Wszyscy razem tworzyli dość chaotyczne przedsiębiorstwo, w którym główną rolę odgrywał ekscentryczny i nieznoszący sprzeciwu Gianni. Jego osoba, choć tak wyjątkowa często rodziła konflikty i na tle finansowym i personalny, brak strategii zarządzania i rozwoju oraz emocje sprawiły, że sytuacja firmy przez wiele lat nie była najlepsza. Pogarszał to fakt, że kolekcje Versace nie zawsze podobały się publiczności, a Gianni nie umiał radzić sobie z krytyką. Chcą odreagować niepowodzenia, uwikłał się w różnorodne afery i wydawał pieniądze na kosztowne rezydencje oraz dzieła sztuki. Wszystko to sprawiło, że firma stanęła na skraju bankructwa.

15 lipca 1997 roku

Prawdziwa tragedia dla domu mody Versace wydarzyła się jednak 15 lipca 1997 roku. Tego dnia w rezydencji Casa Casuarina (Miami) Gianni Versace został zastrzelony. Historia morderstwo przez wiele lat była badana przez policję oraz budziło wiele emocji. Prasa rozpisywał się o zazdrosnych kochankach projektant, napadzie rabunkowym czy porachunkach włoskiej rodziny z mafią. Koniec końców ostateczna wersja mówi, że Gianniego zamordował niezrównoważony psychicznie fan. Śmierci projektanta na zawsze odmieniła nie tylko dom mody Versace, ale i sam świat mody. W Mediolanie tego dnia zamknięto najważniejsze ulice, a media ogłosiły śmierć epoki kreatywności. Po nim moda miała stać się bardziej przewidywalna i zuniformizowana. Zmiany zaszły też w samym domu mody.

Versace bez Gianniego

Wcześniejsze problemy finansowe firmy sprawiły, że podzielenie rodzinnego majątku po śmierci Gianniego nie było łatwe. Dom mody podjął decyzję, że nowym dyrektorem kreatywnym zostanie Donatella. Sprawiało to, że firma przeszła drastyczne zmiany, łączenie ze zmianą nazwy na Versace.  Pod nowymi rządami marka dalej prężnie się rozwija, a grono jego wielbicieli nadal jest duże. Projekty Versace w dalszym ciągu zachwyca wzornictwem i kobiecymi krojami. Nie oznacza to jednak, że wszystko idzie idealnie. Wielu zarzuca marce kolaborację z piłkarskim klubem Inter Mediolan czy współpracę z sieciową H&M.

Sklepy Versace w Polsce

W Polsce znajduje się kilka sklepów Versace. Fani marki zakupy mogą robić w Warszawie, Krakowie, Poznaniu oraz Katowicach. W sklepach można kupić projekty Donatelli Versace, które, choć ugrzecznione nadal mają w sobie dozę szaleństwa i ekstrawagancki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here