Pojazdy zabytkowe

Rejestracja pojazdu zabytkowego, wiąże się ze spełnieniem szeregu prawnie uregulowanych wymogów. Nie ominą nas wizyty w urzędach. Jednak, przy odrobinie wytrwałości i cierpliwości, będziemy mogli zamontować w naszym aucie lub motocyklu, wyjątkowe, żółte tablice rejestracyjne.
Ustawa prawo o ruchu drogowym mówi, że zabytkowym pojazdem jest pojazd wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Nie każdy pojazd, nawet stary, zyska miano zabytku. Auto, czy motocykl zostanie uznane za zabytek, jeśli spełni kila kryteriów. Podstawowa sprawa to wiek pojazdu. Przepisy mówią, że musi to być przynajmniej 25 lat. Jednak to nie jedyne obostrzenie. Auto, czy motor nie mogą być produkowane już od piętnastu lat. I kolejne kryterium, to oryginalne części. Pojazd uznany za zabytek musi posiadać, co najmniej 75% autentycznych, oryginalnych części. O tym czy, nasz pojazd spełnia te wszystkie kryteria, decyduje konserwator zabytków. Przed wizytą u konserwatora zabytków, należy wypełnić Kartę Ewidencyjną Zabytku Ruchomego, czyli tak zwaną białą kartę. Karta zawiera wszystkie informacje o pojeździe: rodzaj, typ, model, dane wytwórcy, kraj pochodzenia, czas powstania, materiał wykonania, wymiary, miejsce przechowywania pojazdu. W białej karcie znajdzie się dokładna historia pojazdu, jego opis i charakterystyka techniczna. Karta ewidencyjna, to również miejsce gdzie zawarte zostaną plany odnośnie przyszłego użytkowania pojazdu. Integralną częścią białej karty, są dokładne, szczegółowe zdjęcia auta, motocyklu, czy innego pojazdu. Jeśli decyzja konserwatora jest pozytywna, otrzymamy zaświadczenie potrzebne przy rejestracji.
Kolejnym krokiem, zbliżającym do rejestracji pojazdu zabytkowego, jest badanie techniczne. Przegląd techniczny pojazdu zabytkowego, wykonamy w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Tych samych w których badane są zwykłe auta. Jednak będzie to badanie dużo bardziej szczegółowe badanie obejmujące: przegląd układów kierowniczego, hamulcowego, napędowego i elektrycznego. Dokładnej kontroli poddane zostanie zawieszenie, stan ogumienia, silnik. Kontrolujący, będzie również zainteresowany danymi eksploatacyjnymi pojazdu. Pomyślne przejście przeglądu technicznego, będzie oznaczało dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego.
Rejestracja motocykla na zabytek, to długa urzędowa droga. Większość wydziałów komunikacyjnych, stara się wprowadzić sprawny system obsługi klientów. Jednak lepiej jest się przygotować dłuższy pobyt w urzędzie. Najważniejszą sprawą w trakcje rejestracji, jest zabranie ze sobą wszystkich wymaganych dokumentów. Należy mieć przy sobie: zaświadczenie od konserwatora zabytków, decyzje o pomyślnym przejściu badania technicznego oraz dowód tożsamości właściciela, dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny auta lub motocykla. Po złożeniu wszystkich dokumentów i wypełnieniu formularzy, możemy czekać na wydanie dowodu rejestracyjnego naszego zabytkowego pojazdu i odbioru charakterystycznych, żółtych tablic rejestracyjnych.

http://www.kopalniamarzen.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here